Segregation as a Special Form of Discrimination

Czech original: Segregace jako zvláštní forma diskriminace

Jakub Tomšej
  • Právník 2/2025
  • Volume: 164
  • Pages: 118-127
  • Section: Articles

The article addresses the issue of Roma segregation in the Czech education system, which the author considers an ongoing and serious social problem. The introduction defines segregation as the uneven distribution and concentration of social groups in space, leading to their isolation. In the context of Czech education, the author distinguishes two forms of segregation: the concentration of Roma pupils in schools for children with special needs and the overrepresentation of Roma in regular primary schools in socially excluded areas. The author draws on current statistical data showing that the problem of segregation in education is not improving over time, and emphasizes the negative impacts of segregation on educational outcomes, child development, and the overall quality of the education system. The article further analyzes the legal framework prohibiting segregation in international, European, and Czech law. It provides a detailed examination of the conclusions from the case law of the European Court of Human Rights and the Czech and Slovak Supreme Courts on the issue of segregation. The aim of the article is to highlight the insufficient reflection of case law conclusions on the inadmissibility of racial discrimination in education in current legislation. The article includes specific advice for asserting the rights of segregation victims and suggestions de lege ferenda for anti-discrimination and education law that would allow better enforcement of the prohibition of dis¬crimination based on race and ethnic origin in access to education.

Czech original: Článek se zabývá problematikou segregace Romů v českém školství, kterou autor považuje za přetrvávající a závažný společenský problém. V úvodu je segregace definována jako nerovnoměrné rozmístění a koncentraci sociálních skupin v prostoru, vedoucí k jejich izolaci. V kontextu českého školství rozlišuje autor dvě formy segregace: koncentraci romských žáků ve školách pro děti se speciálními potřebami a nadreprezentaci Romů v běžných základních školách v sociálně vyloučených lokalitách. Autor vychází z aktuálních statistických dat, podle nichž se problém segregace ve školství s postupujícím časem nelepší, a zdůrazňuje negativní dopady segregace na vzdělávací výsledky, vývoj dětí a celkovou kvalitu vzdělávacího systému. Článek dále analyzuje právní rámec zákazu segregace v mezinárodním, evropském a českém právu. Podrobně rozebírá závěry judikatury ESLP a českého i slovenského Nejvyššího soudu k problematice segregace. Cílem článku je poukázat na nedostatečnou reflexi závěrů judikatury o nepřípustnosti rasové diskriminace ve školství v platné právní úpravě. Článek obsahuje konkrétní rady pro uplatňování nároků obětí segregace i náměty de lege ferenda pro antidiskriminační a školské právo, které by umožnily lepší vymáhání zákazu diskriminace na základě rasy a etnického původu v přístupu ke vzdělání.

Keywords: discrimination; segregation; access to education

Czech original: diskriminace, segregace, přístup ke vzdělání