Trademark Parody in Czech Trademark Law: the Phenomenon of Freedom of Expression or Simple Exploitation of Someone Else’s Efforts?
Czech original: Parodie ochranných známek v českém právu: fenomén svobody projevu nebo prosté využití cizího úsilí?
The article deals with the issue of parody in the context of trademark law. Just as humor can be expressed in different ways, so too can its meaning and purpose. In the vast majority of cases, humor will be a form of expression protected by the fundamental right to freedom of expression. Trademark owners invest considerable sums of money in creating, maintaining, and promoting a trademark (and the products or services associated with it). Parodying another’s trademark can cause damage to its owner, either to its reputa¬tion or to its distinctive character. This can occur both when the parodied sign is applied for registration as a trademark and through the simple use and dissemination of the humorous version. The article first intro¬duces the issue of freedom of expression and parody in trademark law and then presents selected cases and examples from the Czech legal and commercial environment. The article also analyses selected cases from American trademark law, which has a much richer history of trademark parody cases and can serve as a source of inspiration for the application of the doctrines of confusion and dilution. Finally, it presents a compre¬hensive view of the possibilities of dealing with trademark parody cases in the Czech Republic, both from the perspective of assessing the likelihood of confusion and the unfair advantage of distinctiveness.
Czech original: Článek se zabývá tématem humorného projevu ve formě parodie v kontextu práva ochranných známek. Stejně jako může být humor projevován rozličnými způsoby, může se lišit jeho smysl a cíl. V převážné většině případů přitom půjde o takový projev, jenž bude chráněn základním a v demokratické společnosti klíčovým právem na svobodu projevu. Do vytvoření, uchovávání a propagování ochranných známek (respektive výrobků či služeb s nimi spojených) investují jejich držitelé nezanedbatelné peněžní prostředky. Humorizování cizí ochranné známky může způsobit újmu na reputaci i na rozlišovací způsobilosti ochranné známky. K této újmě přitom může docházet jednak za situace, kdy je žádáno o zápis přetvořeného označení jako ochranné známky, jednak cestou prostého „faktického“ užívání a šíření humoristické verze označení. V článku je nejprve věnována pozornost svobodě projevu a pozici parodie v právu ochranných známek, následně jsou představeny vybrané případy a příklady z českého právního a obchodního prostředí. Článek též analyzuje vybrané kauzy z amerického práva ochranných známek, které má historii případů parodií ochranných známek o poznání bohatší a v souvislosti s aplikací doktrín confusion a dilution může posloužit jako rámcový inspirační zdroj. V závěru je představen komplexní náhled na možnosti řešení případů parodií ochranných známek v České republice, a to jak z pohledu posuzování pravděpodobnosti záměny, tak těžení z rozlišovací způsobilosti.