Presumption of Non-Conformity for the Sale of Goods to Consumer

Czech original: Domněnka vadnosti věci u prodeje zboží spotřebiteli

Jan Flídr
  • Právník 4/2023
  • Volume: 162
  • Pages: 308-325
  • Section: Articles

The rule according to which the selling entrepreneur proves that the goods were in perfect condi¬tion when taken over by the consumer is one of the central provisions of consumer regulation of rights arising from defective performance in other countries. In Czech legal scholarship, on the other hand, the presumption of non-conformity has received almost no attention, since the role it plays abroad has been taken over by the provisions on guarantee liability. Since Act No. 374/2022 Coll. abolishes the guarantee li-ability in consumer relations, the presumption of non-conformity is also gaining importance in Czech law. The article opens a scholarly discourse in Czech legal science on the rule establishing the presumption of non-conformity and answers basic questions related to its application. The paper first discusses the European background of the presumption of non-conformity rule and its meaning and purpose. The next part of the paper defines the scope of the rule and explains why the presumption of non-conformity can play a role similar to that of a guarantee of liability in practice. In the following parts, the author discusses the duration of the presumption of non-conformity. The paper concludes by examining the entrepreneur’s defense against the application of the presumption of non-conformity. The author analyses the entrepreneur’s possibility to prove that the goods were in perfect condition at the time of taking possession of the goods and discusses the exclusions from the application of the presumption of non-conformity for incompatibility with the nature of the goods and the lack of conformity.

Czech original: Pravidlo, dle něhož prodávající podnikatel prokazuje, že věc byla při převzetí spotřebitelem bez vad, patří v zahraničí k centrálním ustanovením spotřebitelské úpravy práv z vadného plnění. V české právní vědě nebyla domněnce vadnosti věnována prakticky žádná pozornost, neboť roli, kterou hraje v zahraničí, v České republice přebíralo ustanovení o záruční odpovědnosti. Protože zákon č. 374/2022 Sb. ruší záruční odpovědnost ve spotřebitelských vztazích, nabývá domněnka vadnosti věci i v českém právu na významu. Příspěvek otevírá v české právní vědě odborný diskurz k pravidlu zakládajícímu domněnku vadnosti věci a zodpovídá základní otázky, které se s jeho aplikací pojí. Příspěvek se nejprve věnuje evropskému pozadí pravidla o domněnce vadnosti věci a jeho smyslu a účelu. V další části příspěvku je pozitivně vymezena působnost pravidla a vysvětleno, proč domněnka vadnosti věci může v aplikační praxi plnit obdobnou roli jako záruční odpovědnost. V následujících částech se autor věnuje běhu doby domněnky vadnosti věci. Závěr příspěvku se zabývá obranou podnikatele proti uplatnění domněnky vadnosti věci. Autor analyzuje možnost podnikatele prokázat, že věc v době převzetí netrpěla vytknutou vadou, a věnuje se výlukám z uplatnění domněnky vadnosti věci pro neslučitelnost s povahou věci (zboží) a vady.

Keywords: presumption of non-conformity; sale of goods to consumer; Directive 2019/771; incompatibility with the nature of the goods; incompatibility with the nature of the lack of conformity

Czech original: domněnka vadnosti věci, prodej zboží spotřebiteli, směrnice 2019/771, neslučitelnost s povahou zboží, neslučitelnost s povahou vady