Segregace jako zvláštní forma diskriminace
Článek se zabývá problematikou segregace Romů v českém školství, kterou autor považuje za přetrvávající a závažný společenský problém. V úvodu je segregace definována jako nerovnoměrné rozmístění a koncentraci sociálních skupin v prostoru, vedoucí k jejich izolaci. V kontextu českého školství rozlišuje autor dvě formy segregace: koncentraci romských žáků ve školách pro děti se speciálními potřebami a nadreprezentaci Romů v běžných základních školách v sociálně vyloučených lokalitách. Autor vychází z aktuálních statistických dat, podle nichž se problém segregace ve školství s postupujícím časem nelepší, a zdůrazňuje negativní dopady segregace na vzdělávací výsledky, vývoj dětí a celkovou kvalitu vzdělávacího systému. Článek dále analyzuje právní rámec zákazu segregace v mezinárodním, evropském a českém právu. Podrobně rozebírá závěry judikatury ESLP a českého i slovenského Nejvyššího soudu k problematice segregace. Cílem článku je poukázat na nedostatečnou reflexi závěrů judikatury o nepřípustnosti rasové diskriminace ve školství v platné právní úpravě. Článek obsahuje konkrétní rady pro uplatňování nároků obětí segregace i náměty de lege ferenda pro antidiskriminační a školské právo, které by umožnily lepší vymáhání zákazu diskriminace na základě rasy a etnického původu v přístupu ke vzdělání.